Ai o interfata „buna, am vazut eu pe youtube e forta” sau „dar ce am eu nevoie, mie nu imi trebuie, iau ceva de pe AliExpress” din categoria V88 – RODECaster Pro II – BOSS Gigcaster 5 – Mackie DLZ Creator dar sunetul este cumplit?
Te asculti in casti si voceae ta suna jalnic?
Asculti vocile idolilor tai si realizezi ca desi folsoesti negativele lor, vocea ta „nu suna„, „iese din mix” si „suna metalic„?
Explicatia este simpla: de 70 de ani, muzicienii seriosi NU folosesc procesare digitala – indiferent de pretul „sculei”. Digitalul nu suna bine. Digitalul este IEFTIN si SUNA IEFTIN. End of story.
Desigur, nu oricine isi permite un mixer NEVE de peste 100.000Eu. Desigur, nu oricine STIE sa foloseasca un mixer NEVE de 100.000Eu, chiar daca l-ar avea.
Ce facem totusi? Ne lasam de cantat pe TikTok si ne apucam de biscuiti de pisici?!? Ar fi trist, pentru ca asta ar insemna sa ne intoarcem la lucrul „la banda”, de unde am venit (unii dintre noi, mai needucati :P).
Din fericire exista solutii iar astazi am sa va prezint o componenta ESENTIALA pentru a „INCALZI” vocea: compresorul ANALOGIC.
Orice voce care a ajuns in Bilboard sau care a castigat notorietate NU a putut ajunge acolo fara compresorul LA-2A.
Construit in America la inceputul anilor ’60, compresorul pe LAMPI cu TRANSFORMATOARE la intrare si la iesire LA-2A a fost construit de Teletronix SPECIAL pentru broadcast si a fost achizitionat in masa de toate posturile de radio CBS si RCA. Devenit „the holly grail” al oricarei transmisiuni radio, a fost adoptat de toate statiile radio cu staif iar studiorile de inregistrari au devenit brusc interesate de el. Cele patru lampi din calea de sunet (excluzand lampile de pe side chain) si transformatoarele de la intrare si de la iesire faceau sunetul sa sune „mieros„, cald si fara distorsiuni (problema prezenta in orice transmisiune radio – atunci – dar si in orice transmisiune TikTok Live – astazi). Chiar daca nu auzi distorsiunea, ea este acolo – iar astazi, pe „sculele” digitale, aceasta distorsiune suna cumplit si are un efect catastrofal asupra starii mentale a audientei (care face swipe next dupa maxim 2-3 minute de tortura auditiva).
In ziua de astazi, un LA-2A original costa in jur de 10.000Eu iar revizia perioadica (la 10 luni) costa 2.500Eu. Preturile sunt prohibitive chiar si pentru Dorian Popa (nici el nu are asa ceva si nici nu isi permite) insa din fericire exista alternative. Universal Audio, care a achizitionat proprietatile Teletronix, comercializeaza o varianta moderna a compresorului pentru un pret de… 6.000Eu 🙂
Exista insa alternative accesibile chiar si pentru stremerii din Romania.
In opinia mea, cea mai potrivita alternativa pentru tiktokeri este varianta produsa de compania britanica Klark Teknik. Desi modelul este mai putin celebru in Romania, este notoriu peste ocean (stock sau cu modificari simplu de operat), unde – la momentul redactarii acestui articol – NU exista pe stoc si se inregistreaza comenzi in asteptare cu… 5 luni in avans!!!
Dotat cu 3 lampi si transformatoare Midas la intrare si la iesire, compresorul este disponibil (pe stoc!!!) la Thomann pentru… 1.735RON. Da, RON, nu Euro!!!
Compresorul are un canal si este cea mai buna solutie pentru a „incalzi” vocea – atat in recitare cat si in interpretare muzicala (bine, nu la manele :|) – daca este achizionat singur. Daca este achizitionat in pereche (configuratie recomandata de mine, mai ales la acest pret) poate fi utilizat fie pe voce binaurala (sunet imersiv, asa cum ma puteti auzi pe mine zilnic in live, sau pentru sunet ASMR) fie pe bus master, pentru a „incleia mieros” vocea cu negativul (care, downloadat in formate digitale, nu mai suna cum suna el pe banda magnetica sau pe vinil).
Pentru configurari si schemele de montare va astept pe live diseara la 19:30.
PS: eu am comandat doua cu o reducere de peste 60%. Reducerea a expirat azi dimineata.